Je kent het vast wel, dat moment waarop je met iemand in gesprek raakt tijdens een bijeenkomst of event van de ondernemersvereniging of businessclub waar je lid van bent. Het moment dat je met iemand in de lift van een bedrijfsverzamelgebouw staat of dat je iemand tegenkomt op de parkeerplaats van het bedrijventerrein waar jouw bedrijf gevestigd is. Momenten waarop je vaak niet weet wie hij/zij is, bij welk bedrijf diegene hoort, wat dat bedrijf precies doet en je al helemaal niet weet wat jullie bedrijven voor elkaar kunnen betekenen.

Echter, zijn dat niet juist de redenen waarom je lid wordt van een business club of jouw bedrijf vestigt in een kantoorpand met verschillende bedrijven en ondernemers? Om je netwerk te vergroten, samen te werken en er uiteindelijk zakelijk profijt van te hebben? De vraag is: gebeurt dat ook echt? Haal je écht business uit de businessclub of ondernemersvereniging waar je lid van bent? In veel gevallen zijn offline ontmoetingen binnen deze communities van bedrijven namelijk gebaseerd op toevalligheid, omdat er gebrek is aan transparantie en (zakelijke) verbinding tussen de leden. Je moet maar net geluk hebben dat je die persoon van dat bedrijf op het juiste moment tegenkomt én dat je daar zakelijk ook echt iets aan hebt.

Maar wat is dan wel het recept voor een sterke en succesvolle business community? De complete lijst van ingrediënten is waarschijnlijk oneindig, vooral met oog op de snelheid waarin de huidige maatschappij, de economie en onze community sense verandert. Onmisbare ingrediënten voor een sterke business community zijn in ieder geval verbinding, transparantie, vertrouwen, samenwerking en delen. Daarnaast is de vraag wat we nodig hebben om deze ingrediënten samen te brengen, zodat we een sterke en succesvolle business communities ook daadwerkelijk kunnen faciliteren?

De benodigdheden volgens ons recept: de technologie van nu. Een online platform dat het mogelijk maakt om onder de offline community en toevallige ontmoetingen een structurele online basis te leggen. Zo ontwikkelde FLOOW2 een innovatieve business website voor communities van bedrijven. De website kan voor iedere community op maat gemaakt worden en bevat interactieve netwerk tools, zoals een online ‘smoelenboek’ waarin bedrijven, hun mensen en contactgegevens zichtbaar zijn, een online forum en een deelmarktplaats waarop de producten, diensten en de beschikbaar bedrijfscapaciteit van ieder bedrijf zichtbaar en verhandelbaar worden.

Delen is hierbij het sleutelwoord, want ‘als je niet kan delen kan je ook niet vermenigvuldigen’. Een sterke business community valt of staat uiteindelijk met onderlinge samenwerking, verbinding, delen en zakendoen met alle betrokken personen en bedrijven. Het online platform stelt leden van communities hiertoe in staat en biedt hen de mogelijkheid om zowel financieel als duurzaam te groeien door samenwerking. Het platform geeft de leden van de business community namelijk op ieder moment van de dag toegang tot alle bedrijven binnen de ondernemersvereniging, het bedrijfsverzamelgebouw of de businessclub om zo effectief en eenvoudig onderling contact te leggen, zaken met elkaar te doen en allerlei producten, diensten, kennis en informatie te delen.

Ons recept voor een sterke en succesvolle business community: offline activiteiten die persoonlijke verbinding tussen alle betrokken mensen en bedrijven stimuleren, gecombineerd met een online platform waarop transparantie, samenwerken en delen centraal staan.